To nye bøker om kildehenvisninger
Hvor har vi det fra?
Klassekampen stiller spørsmålet 28. mars og viser til to nye håndbøker i emnet. Inger Cathrine Spangen er ansvarlig for Referansehåndboken på Spartacus og Wenche Blomberg for Litteraturlisten Vademecum, som kommer på Transit i nærmeste framtid.
Blomberg peker på at kunnskap om kildekritikk blir stadig viktigere, og at dette må læres i den videregående skolen. Poenget er å kunne videreføre en vitenskapelig samtale. I følge Klassekampen bygger Spangen på sedvane innen akademia, mens Blomberg prøver å føre litteraturlistene tilbake til sitt opphav, nemlig bibliotekkatalogen. Dette kan synes paradoksalt, ut fra Spangens bibliotekfaglige bakgrunn.
Kjell Lars Berge, styreleder i Norsk faglitterær forfatterforening, hevdet at kildekritikk er på vei inne i skolen og ser optimistisk på framtida. Interessant nok peker han på at jo nærmere man kommer naturfag på universitetsnivå, jo nøyere er man med det formelle: Humnainster har et mer individualistisk forhold til skriften, hevder han.
Å lære elevene å lage kildelister er en viktig del av den informasjonskompetansen som bibliotekarene prøver å lære elevene, og begge bøkene vil sikkert være nyttige både for bibliotekarer og lærere – ikke minst fordi det enda ikke er blitt en selvfølge å stille like strenge krav til de nettbaserte kildene som til tradisjonelle kilder.
Les mer på NBFs sider
Klassekampen stiller spørsmålet 28. mars og viser til to nye håndbøker i emnet. Inger Cathrine Spangen er ansvarlig for Referansehåndboken på Spartacus og Wenche Blomberg for Litteraturlisten Vademecum, som kommer på Transit i nærmeste framtid.
Blomberg peker på at kunnskap om kildekritikk blir stadig viktigere, og at dette må læres i den videregående skolen. Poenget er å kunne videreføre en vitenskapelig samtale. I følge Klassekampen bygger Spangen på sedvane innen akademia, mens Blomberg prøver å føre litteraturlistene tilbake til sitt opphav, nemlig bibliotekkatalogen. Dette kan synes paradoksalt, ut fra Spangens bibliotekfaglige bakgrunn.
Kjell Lars Berge, styreleder i Norsk faglitterær forfatterforening, hevdet at kildekritikk er på vei inne i skolen og ser optimistisk på framtida. Interessant nok peker han på at jo nærmere man kommer naturfag på universitetsnivå, jo nøyere er man med det formelle: Humnainster har et mer individualistisk forhold til skriften, hevder han.
Å lære elevene å lage kildelister er en viktig del av den informasjonskompetansen som bibliotekarene prøver å lære elevene, og begge bøkene vil sikkert være nyttige både for bibliotekarer og lærere – ikke minst fordi det enda ikke er blitt en selvfølge å stille like strenge krav til de nettbaserte kildene som til tradisjonelle kilder.
Les mer på NBFs sider
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home